✅ Kompetence
Navrhnout aplikovaný výzkum informačního chování.
👥 Klíčové osoby
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
🧠 Reflexe
Informační chování syntetizuje poznání z kurzů Informační vědy a Design informačních služeb, rozhraní a interakcí, doplňuje ho o teorie a modely informačního chování a celé dění zasazuje do oborových paradigmat a metateorií.
Staví tak mohutný aparát, který umožňuje navrhnout a snad i provést aplikovaný výzkum.
Hutným teoretickým přednáškám dr. Lorenze sekundují praktické lekce dr. Zbiejczuk Suché, které velmi přehledně shrnují výzkumnou praxi a představují užitečné tipy, metody i současná témata.
Utkvělo mi v hlavě:
- informační chování jako diskurz, jako sociální a situačně a kulturně podmíněné, jako trojvrstevný ložiskový model,
- paradigma human-information interaction a přehled způsobů hledání informací,
- střet systémového a user-centered paradigmatu, kognitivního a sociálně-konstruktivistického přístupu,
- poznámky z praxe k různým druhům výzkumu, formulaci výzkumných cílů, použití rozličných typů vzorku a další.
Specifickou (skvělou!) metodou výuky byla tvorba studentské wiki obsahující důležité pojmy, metody a teorie výzkumu informačního chování — díky ní jsem si našel téma uživatelské přístupnosti a podrobně se mu během semestru věnoval.
Zapojil jsem se také do návrhu výzkumného projektu Informační chování ukrajinských občanů hledajících zaměstnání v Česku v kontextu ruské invaze na Ukrajinu.
📝 Výstupy
Individuálním výstupem kurzu je zpracování vybraného tématu pro studentskou wiki:
- Výzkum uživatelské přístupnostiPoznámky k pojetí uživatelské přístupnosti ve výzkumu informačního chování. Tento článek vznikl jako součást výstupu z kurzu ISKM10 Informační chování.