Transition design / tranzitivní design / design přechodu jako soustředění na komplexní globální problémy. A jejich řešení.
Sdílím poznámky ke dvěma dílčím textům:
IRWIN, Terry. Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. Design and Culture [online]. 28. 9. 2015, 7(2), s. 229–246 [cit. 2022-10-17]. ISSN 1754-7083. Dostupné z: doi:10.1080/17547075.2015.1051829.
Terry Irwin představuje transition design jako nový myšlenkový rámec a metodu transformace současné designové teorie i praxe — s důrazem na vytváření dlouhodobějších představ o budoucnosti a intervencí směřujících ke spravedlivějšímu společenskému uspořádání.
Popisuje ho jako alternativu (následníka) k zavedeným konceptům service designu — pracujícího s krátkodobými projekty na běžném (komerčním) trhu — a social impact designu — který sice začíná zpochybňovat stávající socioekonomická a politická paradigmata, ale stále střednědobě.
Framework transition designu zahrnuje čtyři navzájem se posilující oblasti: vizi, teorie změny, mindset a postoje a nové způsoby designování.
Irwin chápe vizi jako nástroj utvářející prostor pro debatu o alternativních budoucnostech — tak, abychom zapomněli a přestali věřit tomu, jak se věci mají, a začali přemýšlet o tom, jak by se věci mohly mít.
Teorie změny popisuje jako centrální vzhledem k jejich přítomnosti v každé plánované akci.
Mindset a postoje se změnou souvisí a utváří ji — nový světonázor a přehodnocené postoje vedou k odlišným způsobům vnější interakce.
A ty jsou zase základem pro nové způsoby designování.
TONKINWISE, Cameron. Just Design: Being Dogmatic about Defining Speculative Critical Design Future Fiction. In: cameron tonkinwise [online]. 21. 8. 2015 [cit. 2022-10-17]. Dostupné z: https://medium.com/@camerontw/just-design-b1f97cb3996f
Cameron Tonkinwise kritizuje redundantní přístup v designové teorii a praxi — všechny ty spekulativní designy, kritické designy, diskurzivní designy, lucidní designy a další.
Adjektiva považuje za buzzwordy — významy, které nesou, by podle autora měly být inherentní součástí designu, i když v komerčním kontextu mnohdy nejsou.
Nové myšlenkové rámce nějaký + design vnímá jako umělý ekosystém a „bublinu“ akademického výzkumu designu.
Opakuje jednoduchý vzorec:
V kritice spekulativního / kritického / jiného designu lakonicky konstatuje, že spekulace / kritika / něco jiného je něco, co by designéři přece měli dělat — kdo jiný by měl spekulovat / kritizovat / něco jiného a dělat věci jinak než právě designéři?
Meritem věci je vcelku jednoduchá myšlenka:
Jedno nelze oddělit od druhého. Design bez špetky spekulace není „správný“ design a spekulativní design odtržený od vlastního, profesionálního aktu designování zůstává především spekulací.
Otázky
- Irwin zmiňuje, že „transition design navrhuje jít o krok dál a požádat designéry, aby prozkoumali vlastní hodnotový systém a jeho roli v designovém procesu“. Jak přesně tedy transition design proměňuje (každodenní) roli designéra?
- Bez všech těch nějakých + designů a „umělého ekosystému“ pro akademický výzkum vyvolávajících společenskou debatu: Jak by se design jako praxe i teorie měl vyvíjet a reflektovat změny ve společnosti?